Back to list of projects
PARK ŚWIĘTOKRZYSKI - MODERNIZACJA TERENU W POŁUDNIOWO-WSCHODNIM NAROŻNIKU
PARK ŚWIĘTOKRZYSKI - 2024
PARK ŚWIĘTOKRZYSKI - MODERNIZACJA TERENU W POŁUDNIOWO-WSCHODNIM NAROŻNIKU
Konkurs w ramach programu Nowe Centrum Warszawy
Projekt: 2024
Miejsce konkursu było świadkiem wielu wydarzeń i za każdym razem jego zagospodarowanie wydawało się być ostatecznym i niezmiennym. Historia pokazała jednak, że jedyną stałą życia miasta jest zmiana, dlatego też zamiast kopiować dawne wzory, chcemy podążać za teraźniejszymi potrzebami.
Teren opracowania to dla nas przede wszystkim część Parku Świętokrzyskiego. Chcemy stworzyć jego ramy, które pozwolą odczytać charakter przestrzeni jako spójny teren zieleni parkowej. W tym celu ustaliliśmy jasne granice zagospodarowania, zgromadziliśmy zieleń wysoką zewnętrznie względem układu przestrzeni oraz dodaliśmy krzewy pozwalające odseparować park od otaczających ulic. Pamiętając, że teren opracowania zawsze będzie spełniał funkcję komunikacyjną, poddaliśmy weryfikacji liczbę i kształt wejść oraz zmieniliśmy częściowo układ ścieżek, co pozwoliło odnaleźć logiczne powiązania między istniejącymi destynacjami użytkowników.
Zaproponowaliśmy również rozwiązania pozwalające zmniejszyć wpływ istniejących, nietrafnie zrealizowanych elementów zagospodarowania: poszerzamy obszar chodnika od strony ul. Marszałkowskiej, oddalając się od elementów infrastruktury metra i tworząc przyjemną, zacienioną strefę wejściową do parku oraz odsuwamy się strefą aktywności od rampy zjazdowej zrealizowanej przy drodze 5KD-L, aby stała się jedynie elementem tła.
Teren opracowania to dla nas przede wszystkim część Parku Świętokrzyskiego. Chcemy stworzyć jego ramy, które pozwolą odczytać charakter przestrzeni jako spójny teren zieleni parkowej. W tym celu ustaliliśmy jasne granice zagospodarowania, zgromadziliśmy zieleń wysoką zewnętrznie względem układu przestrzeni oraz dodaliśmy krzewy pozwalające odseparować park od otaczających ulic. Pamiętając, że teren opracowania zawsze będzie spełniał funkcję komunikacyjną, poddaliśmy weryfikacji liczbę i kształt wejść oraz zmieniliśmy częściowo układ ścieżek, co pozwoliło odnaleźć logiczne powiązania między istniejącymi destynacjami użytkowników.
Zaproponowaliśmy również rozwiązania pozwalające zmniejszyć wpływ istniejących, nietrafnie zrealizowanych elementów zagospodarowania: poszerzamy obszar chodnika od strony ul. Marszałkowskiej, oddalając się od elementów infrastruktury metra i tworząc przyjemną, zacienioną strefę wejściową do parku oraz odsuwamy się strefą aktywności od rampy zjazdowej zrealizowanej przy drodze 5KD-L, aby stała się jedynie elementem tła.